Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Maksud Nuffnang !


Untuk blogger-blogger yang dikasihi sekalian. Pada hari ini saya ingin memberitahu sedikit sebanyak tentang NUFFNANG. Pernah dengar ayat tu ? Tipulah kalau tak pernah dengar sebab biasanya Bloggers Familiar With Nuffnang.

Okay, untuk blogger newbie di luar sana, pasti tertanya-tanya apa itu nuffnang. Nuffnang adalah komuniti pengiklan blog. Di mana advertiser (pengiklan) dan blogger saling berhubungan. Pihak advertiser akan membayar orang yang mengiklankan produk/barang/website mereka kan.

Orang yang join sebagai blogger di nuffnang bukanlah jutawan sangat, tetapi pendapatan dari NUFFNANG tu kira boleh lah untuk tampung harga domain website untuk jadikan website anda ke .com. Harganya lebih kurang RM30+ je, sebab saya beli dulu 10USD ^_^.

What is Nuffnang !?
Our ads are seen in 180000 blogs and 8 million people daily


Untuk penerangan lanjut, jom kita baca definisi dari pendekarberkuda.org yer

BUFFERED EARNING (BE) / PENDAPATAN TERUMPUK
Merupakan pendapatan yang dikumpul untuk satu tempoh masa tertentu yang telah dipersetujui oleh pengiklan / advertiser (bukan dari Nuffnang ya..jangan salah faham...) dengan blogger untuk mengiklankan produk mereka di blog kita bagi tempoh masa sekian sekian. Blog yang mendapat BE itu dipilih oleh pihak Advertiser / Pengiklan sendiri sama ada melalui nasihat yang diberikan oleh pihak Nuffnang mahupun atas pilihan pihak Advertiser sendiri.

Blog-blog yang mendapat iklan untuk pakej BE ini perlu memiliki trafik yang stabil. Tidak kiralah sama ada trafik tersebut 20 ke, 30, ke, mahupun ribu-ribu. Di samping itu, isi kandungan blog tidak melanggar sebarang syarat-syarat yang diberikan oleh pihak Advertiser dan Nuffnang. Juga, entry hendaklah di update sekurang-kurangnya seminggu 3 kali, kalau sehari sekali atau lebih lagi bagus. Hehe..

Pendapatan untuk BE ini lumayan jika kena pada caranya, "especially" jika anda memiliki trafik yang tinggi seperti Ben Ashaari, Che Mat Gebu, Hanis Zalikha, Irene Nadia Marcello, Red Mummy dan lain-lain lagi. Namun jangan salah faham, Jika anda memiliki trafik ribu-ribu pun, pendapatan dari semua BE anda tidak akan pernah melepasi angka RM2k keatas sebulan.

Kecualilah ya..kecualilah jika anda sangat aktif mempromosikan blog dan iklan untuk BE yang anda terima daripada pihak Advertiser. Jika tidak, lupakan saja untuk mendapat income BE sehingga lebih dari 2k sebulan. Mustahil~! Hanis Zalikha pun tak boleh dapat banyak macam tu tau... Income blogger yang memperolehi "cheque" riban-riban dari Nuffnang tu adalah hasil "Advertorial Post" dan bukan BE sahaja. Jadi kalau anda mahu mendapat income riban-riban seperti mereka, rajin-rajinlah kumpul readers banyak2 okay? Hehe~!

Ingat ya, BE Nuffnang ini hanya sesuai untuk mencari pendapatan sampingan bagi para blogger. Dan bukan untuk pendapatan tetap. Adalah mustahil bagi anda untuk mendapat pendapatan yang lebih melalui "advertorial post" kerana pihak advertiser mementingkan trafik yang tinggi ke blog anda baru akan diberikan "advertorial Ads". Jadi walaupun anda glitterati pun, sangat sukar sebenarnya untuk mendapatkan "Advertorial Ads" mahupun BE selagi anda tidak memenuhi syarat-syarat di atas.


METERED EARNING
Metered Earning atau ME adalah singkatan untuk Pendapatan Bermeter, adalah satu lagi pakej pendapatan dari Nuffnang, kebiasaannya para blogger yang mendapat BE dan dah tamat tempoh tapi pihak Advertiser masih lagi berminat untuk mempromosikan iklan mereka di blog blogger tersebut. Ada dua tahap cara dan kaedah pengiraan Metered Earning ini. Yang pertama mCPM iaitu para blogger akan mendapat income hanya apabila pelawat mengunjungi blog mereka dan pada masa itu terdapat iklan menari gelek-gelek goyang dangdut di situ. Ingat ya, hanya dengan melihat iklan itu sahaja tanpa perlu klik iklan tersebut anda boleh dapat ME... Hehehe~!

Kemudian, pendapatan tambahan jika pengunjung blog anda yang melihat iklan tersebut mengklik pada iklan itu. So, anda akan mendapat 2 jenis pendapatan sekaligus di situ. hehehe~. Lumayan jika kena pada caranya. Tapi, iklan-iklan yang metered ini tidak selalu timbul tau, dia pandai main nyorok2...ala..macam kita semua main masa kecik2 dulu la~...takkan itu pun tak tau..lalala~!


BUAT DUIT DENGAN BLOG ?
Siapa kata tak boleh buat duit dengan blog yea? Meh sini pendekar nak tikam dia. Tapi buat duit dengan blog ini bukanlah bermaksud anda sempitkan pemikiran anda pada Nuffnang sahaja, banyak lagi cara lain untuk membuat duit dengan blog ni.

1. Salah satu contohnya adalah seperti blogshope. Siapa yang tak pernah dengar blogshope patut ambil perhatian yang lebih tentangnya. Anda boleh jual semua jenis barang dengan adanya blogshope sendiri. Bukan blog personal ya. Hehe~!

2. Anda pernah tak pergi ke blog mana-mana lepas tu ternampak ayat macam ni di blog mereka.. "ADVERTISE HERE" ... "IKLAN DI SINI" ... "IKLAN RM5 SEBULAN" ... "IKLAN RM25 SEBULAN" dan lain lain lagi. Dengannya anda boleh dapat income juga tau...Lagi banyak iklan yang orang letak, lagi banyak income anda dapat...hehe...percayalah...

3. Promosi Google AdSense di blog anda, kalau ada yang tertarik, pasti ramai yang klik. Ingat yea, Google ads ni dia pakai USD. So lebih banyak yang klik, lebih banyaklah income yang kita dapat.

4. Daftarkan sehingga 4 buah blog anda di Blog Manager Nuffnang. Tapi pastikan semua blog-blog tersebut aktif... Kalau anda rajin, insyaALLAH pendapatan anda nanti pasti tinggi. Sebab di campur2..hehe~!

5. Jika anda masih belum yakin dengan kadar Visitors anda, anda boleh mencuba iklan-iklan lain, letakkan sahaja Innity ke, Adverts ke, YouthSays ke, atau lain-lain. Meskipun anda akan kehilangan status Glitterati, tapi apa salahnya mencuba segalanya kan? Daripada menunggu duit iklan Nuffnang yang sedikit tu, ada baiknya anda sumbat je semua jenis iklan tu... lepas tu promote la habis-habisan. Confirm duit anda pasti akan masyuk punya~! Nyiahahahaha~!... Eh? Tak percaya~? Cuba la dulu... tak cuba mana tahu~! Status Glitterati tu bukannya tak boleh dapat balik.. hadoii~!..

*GLITTERATI ~ status khas buat nuffnangers yang membolehkan mereka mendapat faedah yang lebih di dalam komuniti Nuffnangers. Income, aktiviti luar dan sebagainya...


Sudah faham ? Bagus ! Okay sekarang dengar penjelasan saya pulak.. Pada pendapat saya, Nuffnang ini akan memberi BE kepada blog yang banyak jadi refferal trafik kepada dia. Jadi banyak2lah buat entri review pasal nuffnang

Jangan percaya cakap saya ! Do at your own risk ya

1 comment:

redlomo said...

selain nuffnang anda boleh cuba clixadx - http://www.clixadx.com

Post Top Ad