Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Cara Untuk Buat Blog Ringan

Semua blogger ada masalah dengan blog anda ? kenapa ? apa masalahnya , seramainya pasti ada banyak masalah sebab blog berat.. hiiiihiii , memanglah tak boleh timbang blog, tapi "berat" tu ada maksudnya ..

"berat" ==> maksudnya, mengambil masa yang lama untuk loading benda di blog dan mungkin menyebabkan hang.. tahu tak apa hang ? lebih dikenali sebagai , freeze ... macam benda kat screen tiba2 tak gerak ..

Oklah, tanpa berlengahkan masa, saya ingin memberitahu beberapa tips untuk mengurangkan berat blog, kasi blog anda diet :P .. huhuu , dengan cara ini.. reader akan lebih suka melawat blog anda yang "kurus" itu ..

Step 1 : Anda perlu kurangkan widget di sidebar , paling banyak letaklah boleh 5 widget, :)

Step 2 : Sekarang anda perlu kurangkan pula blog post on home page.. yang mula2 bukak , contoh sekarang blog saya , saya buat 3 entries per page, so pabila bukak www.azhunk97.com keluarlah 3 entries sahaja ..

Step 3 : Kurangkan effect atau jangan guna sebarang effect , itu banyak memberi kesan "berat badan blog" seperti effect snowy cursor, snow homepage , ade bintang2 ke .. animated image ke ..

Itu je 3 steps yang mudah buat anda :) harap semua boleh amalkan diet yang tertera di atas buat blog anda masing2 huhu...

Penerangan :

1 : Kurangkan widget ? ohh itu anda perlu remove widget yang tak berguna .. seperti gambar , animasi , dan lain2 lagi :)

2 : Tak tahu nak kurangkan entri per page ? ok senang sahaja :)

♥ Mula-mula > Login-->Dashboard-->Design
tekan edit, :)
Selepas number of post telah ditukar, klik save changes and tada ~~ :)
Selamat BerDiet ! ***

Pot Pot.. Timbang blog anda di sini..
saya dapat tahu website penimbang dari Atika Aula

1 comment:

Anonymous said...

awal yang baik

Post Top Ad