Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Apa Korang Buat Apabila ....


Nakk Hadapii ........... PEPERIKSAANNN ~ Hah .. ahahah.

Ape korang buat selalunya hah ?? Mestilah persediaan untuk peperiksaan kan.. Nak2 lagi yang akan menghadapi PMR/SPM/STPM/UPSR. Tapi Azhunk sekarang ni tengah hadapi Akhir Tahun (AT) "JERK?".

Jerk tak jerk Azhunk takut sangat. Takut turun kelas... Sekarang pun Azhunk tak wat ape-ape lagi persediaan and yang paling takut SEJARAH. Memang subjek tuh tengah blank at the moment. Law korang lemparkan soklan sejarah konfem Azhunk tkleh jawab.

Takpee yang perlu Azhunk study adalah Sejarah/Geografi/KH/PAI/Arab. Yang tu semua rasanya berkemungkinan besar dapat rendah markah.. Haha ;] Okay jom Azhunk nak kasi Tips kat korang "Azhunk sendiri tak amalkan.. hmmnn"

Pertama
Dekatkan diri dengan Allah. Sentiasa berzikir dan jangan lupa lakukan perkara yang wajib seperti solat 5 waktu. Sembahyang solat sunat Dhuha dan solat sunat Hajat.

Kedua
Hafal isi-isi penting. Jangan nak bulat2 hafal.. Kalau nak lebih efektif korang hafal nota yang korang buat jee. Tips : Jangan bercakap banyak setelah menghafal kerana mungkin kalau kita cakap banyak semua dihafal akan mudah hilang. Waktu awal pagi paling berkesan untuk kita menghafal ;] sebelum subuh.

Ketiga
Jaga pemakanan harian korang. Kurangkan makan makanan yang boleh membenakkan otak korang. Makan makanan yang banyak protein seperti SUSU/IKAN.

Keempat
Jangan terlalu gelabah. Ade sesetengah orang gelabah tahan gaban kalau nak hadapi peperiksaan. Terutamanya orang yang study last minute. Jangan runsing.. Kalau kite selalu wat gelabah.. Ilmu yang dibaca tidak akan masuk ke otak.. Membazir sahaja kita study last minit.


Kelima
Gunalah tips dan taktik2 menjawab soalan dengan betul insyaAllah kalau anda *tembok* pun akan terkena sasaran yang tepat ;]

Okay sampai kat sini sahaja tips2 nak hadapi peperiksaan ;] Harap korang sukses dalam hidup dan doakan Azhunk supaya dapat result yang cemerlang tauuu ~ ;]

3 comments:

Unknown said...

Tips yang berguna lar! Time nak exam memang tension..hehhe.. thanks for sharing ya..

Azhunk Awang said...

Thanks Atikah ;] amalkanlah tips2 tu erkk ahaha

Unknown said...

hooho.. sya pun tgh exm juga ni.. paling penting, tidur kena cukup. tak leh terlebih belajar. kekeke XD

Post Top Ad