Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Orang Itu Kawan Kita

Assalamualaikum,

Saya ingin menceritakan sebuah cerita tentang : Orang Itu Kawan Kita

Seorang pelajar perempuan bernama Nurul Aisyah , mempunyai keluarga yang amat kaya dan , beliau bersekolah di sebuah sekolah rendah , dan mempunyai 2 orang kawan "baik" .. Mereka selalu keluar bersama , dan kawan kawannya sentiasa meminta bantuan Nurul Aisyah dari segi kewangan seperti "shopping" ..

Ada seorang lagi pelajar yang serba sederhana dan bijak bernama , Ain Sofia , beliau tidak mempunyai seorang pun kawan , mahupun begitu, prestasi beliau di sekolah cukup cemerlang , Nurul Aisyah sangat membenci Ain Sofia dan menganggap ain sebagai lawannya , dan tidak sekali kali terfikir bahawa ain boleh menjadi kawannya..Beliau sentiasa menghina ain dan mencaci ain , beliau juga smpai mengoyakkan buku pelajaran ain.

Pada suatu hari, kawan aisyah datang kepadanya meminta duit RM50 untuk pergi membeli belah , kebetulan pada masa itu aisyah ketiadaan duit kerana ibu dan bapanya belum lagi memberikannya , jadi kawan kawan aisyah sangat marah dan berkata " KAMU KAWAN YANG SANGAT JAHAT !! SANGGUP TAK NAK TOLONG AKU DAN AINNA , KAMI CUMA NAK RM50 BUKANNYA SERIBU , SEJUTA !!"

Aisyah terkejut melihat perangai kawan kawannya yang berubah dengan cepat , lalu kawan kawannya meninggalkannya , Aisyah menyesal kerana telah memilih kawan yang salah dan "matrealistik" (mementingkan wang) ..

Ketika Aisyah sedang menangis di hadapan rumahnya, tiba tiba ternampak Ain berjalan kaki pergi ke pasar di hadapan rumahnya , Ain senyum kepada Aisyah .. Lalu aisyah dengan laju mengejar ain dan meminta maaf kepada Ain, ain membalas " SAYA SUDAH LAMA MEMAAFKAN AWAK :) " Aisyah sungguh sedih ..

5 tahun kemudian mereka menjadi kawan baik dan tidak pernah "lost in contact"..

Nilai murni dalam cerita ini ialah, kadang kadang kawan sejati bukanlah kawan dihadapan mata kita, malah di "belakang" ... Jadi pilihla kawan dengan baik dan jangan suka menghina orang lain..

No comments:

Post Top Ad