Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Bertih

Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin menceritakan pengalaman saya ketika dinaiki bertih , sejenis penyakit yang menimbulkan butir2 di seluruh badan dan mengambil masa sekurang-kurang nya 14 hari untuk sembuh (kata doktor di klinik)

Permulaan Cerita

Sebenarnya bertih ini mula2 naik pada badan adik saya yang berumur 11 tahun , iaitu darjah 5 , (kata orang , bertih ni mudah merebak, terutama adik beradik) , mula mulanya saya ingat saya pernah naik bertih (kerana bertih naik sekali sahaja seumur hidup , lepas itu tidak akan naik lagi) , so saya xpernah jaga .. Always duduk dekat adik saya , saya tengok seksa tol, butir2 tu macam nanah and banyak , kene makan ubat always .

Setelah adik mau sembuh bertih


Saya gembira kerana saya tahu saya pernah naik bertih dahulu, sebab itu tidak berjangkit dengan adik saya , tetapi malangnya, sangkaan saya itu salah , 2 hari adik saya sembuh ..

Mula dinaiki bertih

Semasa tengah menonton TV , saya mendapati ade 1 butir kat perut , then saya ingatke butir itu butir biasa , so saya cengkit (bahasa kelantan) then pecah , so saya let je , then rase pedih2 .. saya dah musykil , then kasitau ayah , ayah kata itu bukan bertih so jangan risau ..

Di Sekolah

Setelah selesai sesi pembelajaran, saya dan kawan2 pergi ke Surau Sekolah untuk solat zuhur , then saya mendapati ada lagi butir kat telinga , (ada bnyak) mase tu hujan , so for your informations (bertih sngat bahaya ngan ujan , lau kena tidak akan hilang parutnye ,) jadi saya berhati2 ..

Tiba dirumah

Bagitahu ayah dan mak , dan diorang ajak pergi klinik .. Seksa betullah bertih ni , nak duduk atas kerusi pun sakit (kat punggung) , nak makan pun kene pantang , even nak tidur pun susah .. Plus, geram betul tengok kat butir2 tu.. Rasa cam nak cekit je ..

Sampai tak pergi sekolah for 2 weeks, banyak pelajaran dah tertinggal .. T_T .. Tapi alhamdulillah sekarang sudah sembuh , tetapi parutnye masih ada ... Jadi kalau korang naik bertih , jngan main hujan .. Bahaya !!

No comments:

Post Top Ad