Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Kilat Sabung-Menyabung


Sudah dua hari berturut-turut area rumah saya ada kilat, hujan dan ribut. Nak kata sudah mahu banjir salah juga sebab musim tengkujuh hanya berlaku dari bulan OCTOBER hingga MARCH. Mungkin hujan biasa kot.

Fenomena ini berlaku kelmarin 21 June 2011 sama waktu dengan hari ini, waktu petang. Terutamanya di kawasan Terengganu kalau tak silap saya. Saya stay dalam NEGERI TERENGGANU bukan KUALA TERENGGANU huhu.

Kilat bahaya tau , sekali kena confirm meninggal. Pada tahun 2009, ada kawan sekelas saya *sekolah rendah* bernama Fatin. Nenek dia meninggal dunia pada tahun 2009 kerana disambar petir di sawah padi. Masa kejadian itu, nenek dia bersama atuknya, tetapi atuknya terselamat sebab atuk dia berehat bawah pondok manakala nenek dia masih degil tak nak berhenti buat kerja *MENYAWAH* "P/S: wujudnye perkataan menyawah ?"

Jom kita sedekahkan al-Fatihah kepada nenek saudari. Semoga jasadnya dapat bersemadi dengan tenang yer. Jom sambung cerita lain pulak.

Pada hari ini iaitu , 22 June 2011 , saya pulang sekolah bersama kwn, afiq and azzam. Tumpang kereta Afiq la sebab mak dia baik hati kasi tumpang :]. Kiteorang habis basah kuyup sebab kena air hujan, then before mak dia arrived, ade ributt .. Kencang tau !

Selepas tiba kat rumah, saya pun mandi nak elak daripada demam . Dahlah sekarang tengah selsema. *Hachum*. Selsema teruk kan, selalu je hidung tersumbat. aiseh ~

Kawan saya ada cakap, masa berlaku kilat kat area rumah dia , dia selalu baca ayat ni :

لا حول ولاقوة إلا بالله
Yang beerti : Tiada kuasa atau kekuatan melainkan Allah


Sebenarnya , saya baca jugak ayat di atas. Kalau korang ada kena musibah or memerlukan pertolongan Allah, maka bacalah ayat itulah. Kalau boleh jadikan zikir harian lagi bagus :] !

Kita kembali kepada topik hujan pulak. Hujan ni sebenarnya rahmat Allah jugak. Mana boleh benda hidup dapat meneruskan kehidupan tanpa hujan kan ? *Agaknye lah*. Jadi, kita hendaklah sentiasa bersyukur. Apa yang Allah buat pasti ada kebaikannya !

Wallahu'alam,

No comments:

Post Top Ad