Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Apa Itu Hipokrit


Hipokrit merupakan suatu sikap yang lahir secara tidak langsung daripada sikap inginkan sesuatu tetapi tidak dapat. Hipokrit terbahagi kepada tiga, iaitu :

Bermuka Dua
Maksudnya, berpura-pura baik di hadapan tetapi di belakang buat perkara sebaliknya

Tidak Sedar Diri Sendiri
Contohnya dia mengata kepada orang lain, tetapi diri sendiri tidak sedar apa yang berlaku.

Pentingkan Diri Sendiri
Seperti dia sanggup melalukan apa sahaja untuk memiliki apa yang diingini dan tidak menghiraukan orang lain. Ada juga sanggup buat sesuatu untuk menunjukkan identiti baiknya kepada orang lain.

Tiga perkara di atas tergolong di dalam sikap hipokrit. Sesetengah pihak tidak menyedarkan akan wujudnya sikap hipokrit di dalam diri masing-masing. Jadi kita hendaklah menerima teguran dan nasihat yang diberi oleh orang sekeliling terutama ibu bapa kerana mereka lebih fasih dengan sikap kita.

Hipokrit juga biasanya berlaku di dalam kes cinta, yang biasanya melibatkan 3 pihak. Pasti salah seorang daripada mereka ada sikap hipokrit kerana perasaan hasad dengki. Berwaspadalah jika ingin bercinta dan ingatlah ayat di bawah.

"Cintailah Diri Sendiri Sebelum Mencintai Orang Lain"
"Cintailah Allah Sebelum Mencintai Diri Sendiri"


Fenomena ini merupakan perkara biasa bagi kaum adam dan hawa.
Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya:
“Sekiranya anak Adam memiliki satu lembah daripada harta, nescaya ia mahu yang kedua dan sekiranya ia mempunyai dua lembah nescaya ia mahu yang ketiga. Tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah dan Allah sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat.”


Huraian daripada sabda rasulullah di atas ialah, semua kaum adam dan hawa tidak boleh lepas dari sifat tamak dan dengki terhadap orang lain dan boleh dikatakan manusia dilahirkan dengan sifat dengki.

Kedua-dua sifat ini membawa kerugian kerana ia akan melahirkan individu yang tidak bersyukur sehingga hubungan dalam masyarakat menjadi rosak akibat daripada berlakunya pergaduhan dan persengketaan sesama sendiri.

Kita hendaklah bermuhasabah diri sendiri masing-masing untuk menghindarkan sikap tamak itu dari diri sendiri. Sentiasalah berdoa dan beringat bahawa Allah tidak akan memberikan dugaan yang boleh melampaui batas kita. Kadang-kadang, doa kita tidak dimakbulkan dengan segera, namun demikian, kita tidak boleh cepat berputus asa.

Dari Abu Hurairah r.a bahawa nabi SAW telah bersabda:
”Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturrahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan.”

Lalu baginda ditanya oleh seseorang:
”Apa maksudnya meminta dicepatkan?”

Jawab baginda:
”Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya:”Aku telah berdoa, aku telah berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa.”



P/S: Ambillah yang baik dan sebaliknya hindarilah

10 comments:

Intan Nur Hidayah said...

best2 .. hehe .. pndai azhan .. support cite nie terutama psal org ke-3 tu .. hehe ..

Azhunk Awang said...

Haha ~ Baguslah, jadilah entri ini sebagai teladan dan teruskan hidup dengan tabah yer :]

Intan Nur Hidayah said...

mekassih bg nasihat .. hehe .. Insya-Allah.. try tabahkan hidup .. hahax .. ye lar .. sdg belajar menerima knyataan .. hehe ..

Azhunk Awang said...

Haha Intan Pernah alami ke semua ni ?

Intan Nur Hidayah said...

mne ? hehe .. smua ???

Azhunk Awang said...

haha tak phm soalan ea ? xD okay2, xpee .. kenangan pahit biarlah terkubur sahaja ^^

Intan Nur Hidayah said...

hahax .. support azhan ..

Azhunk Awang said...

Haha ~ Support you too and thank you ya~

adam said...

pandai la zehe wat blog....

Azhunk Awang said...

thank you adam :] ! Adam pndai gowp

Post Top Ad