Post Top Ad

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Sahabatku Islam

Boleh dikatakan 2 tahun dahulu, ana amat ketagih dengan social networking game. Siapa kenal Habbo Hotel? Pada asalnya, ia terbahagi kepada 4. Habbo SG, Habbo MY, Habbo PH dan Habbo.COM, tapi telah di'merge' (gabung) kesemua sekali membentuk Habbo.COM

Dekat situlah ana meluangkan masa setiap hari, ana online lebih 6 jam sehari. Memang ketagih! Dengan sifat ingin tahu terlampau mendalam, ana suka survey kawan-kawan yang non-muslim dekat situ. Ana tanya dorang, pendapat mereka tentang agama Islam.

Macam-macamlah respons daripada mereka.

Yang paling mengejutkan, ana ada seorang kawan yang dikenali sebagai Jack. Katanya dia 'Aussie' (orang Australia dan menetap di Australia. Beliau ada ramai kawan yang berasal dari Austalia, maklumlah kampung asal dia. Tapi yang peliknya, dia tak mengaku dia beragama Islam dekat sahabat-sahabat dia.

Setelah lama ana berkawan dengan dia, barulah dia beritahu melalui PM Chat (Private Message Chatting).

"Actually, I'm a moslem. I can't reveal my real identity to my aussie friends. They assume that Moslem and Islamic are terrorist, so I don't want to be excluded from them. They are only friends that I have."

Ana tanya dia

"What is your moslem name?"

Dia jawab,

"My moslem name is Ahmed"
Memang terkejut jugaklah, tak sangka pulak kawan ana dari australia ada jugak yang beragama Islam.

Kita patut bersyukur sebab bukan sahaja dilahirkan dalam beragama Islam, tetapi dilahirkan di Malaysia sekaligus.

Berdasarkan cerita dia, katanya dia tak pernah solat 5 waktu. Dia kata nanti umur 18 baru akan praktik. Dia ada bela anjing, dia taktahu pulak Islam mengharamkan anjing (mungkin sebab berlainan mazhab).

Tambahan pula, ana pernah 'hangout' dengan sahabat-sahabat aussie dia. Sepanjang ana lepak dengan kawan-kawan dia, pernah jugak nampak dorang hina agama Islam. Masing-masing hina/kutuk orang Islam, mereka kata orang Islam ni jahat/terrorist.

Tapi yang anehnya, mereka tak hina ana. Mereka siap cakap lagi, ana ni berbeza dengan orang Islam yang lain. Sebab tu ana boleh lepak dan berkawan dengan mereka.

Apa yang hendak disampaikan adalah, mereka bukan niat untuk menghina. Tetapi mereka belum kenal lagi orang Islam, hinaan semua tu datang dari khabar angin yang memperburukkan orang Islam je. Kalau kita boleh layan orang beragama lain dengan baik, insyaAllah kita boleh bersihkan nama agama Islam kan?

Setakat ini sahaja entri ana buat kali ini, penat jugak menaip. Kadang-kadang rasa best juga sebab ada ramai kawan berlainan agama, jadi boleh tahu apa yang mereka selalu fikir tentang Muslim dan Islam. Jadi kita boleh fikir yang mana patut diperbaiki bukan?

No comments:

Post Top Ad